lauantai 8. heinäkuuta 2017

Jäsenyysneuvottelujen on jatkettava
 
(Kuva Wikipedia)


Turkin EU tie on kuoppainen ja töyssyinen. Ongelmat johtuvat monista asioista. Euroopan parlamentin viimeisessä raportissa Turkkia varoitettiin.

Mistä sitten Turkkia varoitetiin? Turkki, kansanäänestyksellä (16.4.2017) on päättänyt jättää parlamentaarisen systeemin ja sen tilalle ottaa Presidenttijärjestelmän, joka toisi maahan poliittista vakautta, nopeuttaisi byrokratia, lopettaisi koalitio hallituksia jne. Äänestysprosentti oli 86 toisin kuin Ranskan 45. Lisää tietoa lakiuudistuksista(http://turkinuutiset.fi/2017/02/21/mustafa-orhan-turkin-perustuslakiuudistukset/)

Kansa on puhunut pulinat pois. Kaikkien pitää kunnioittaa kansan tahtoa, Euroopan parlamentti mukaan lukien. Ja sitä paitsi Euroopan parlamentilla ei ole oikeutta, eikä ole sen tehtävä mitätöidä vaalituloksia Turkissa tai jossain muualla. Euroopan parlamentti korkeintaan voi tuomita Turkkia.

Raportissa sanotaan, jos Turkki ottaa presidentti järjestelmän käyttöön (2019), Euroopan komissio voi lopettaa jäsenyysneuvottelut Turkin kanssa. Jäsenyysneuvottelujen lopettamiseen tarvitaan 29 EU maiden yksimielinen päätös. Henkilökohtaisesti en usko, että sellainen päätös syntyisi helpolla.

Tässä raportissa on monta ristiriitaista  lauselmaa.

- Ensimmäinen on se, että Euroopan parlamentti tuomitsee/ei hyväksy sotilasvallankaappausyrityksen, mutta jäsenmaat eivät palauta syyllisiä.

- Toinen asia on, että Euroopan parlamentti ei halua sitä, että Turkki rakentaisi ydinvoimalan Venäjän kanssa, vaan se pitäisi rakentaa Ranskan kanssa.

- Kolmas ristiriitainen asia raportissa on " Ettei (Turkki) voi ottaa käyttöön presidenttijärjestelmää, koska 49 prosenttia ei halua sitä". Mitä? Sitten Englanti ei voi lähteä Euroopan Unionista, koska 48 prosenttia ei halua. Voin antaa monta esimerkki maata,  joissa vaalit ovat voitettu niukalla. (Sveitsi, Tanska, Ruotsi....

Turkin sekä Ulkoministeri, että Eurooppa ministeri sanoivat lehdistötilaisuudessa, että raportilla ei ole mitään merkitystä ja lähetämme raportin takaisin. Mielestäni Turkissa pitää järjestää kansanäänestys EU jäsenyysneuvottelujen jatkosta. Haluaako turkkilaiset jäsenyysneuvotteluille jatkoa vai ei. Esimerkiksi, EU:n sotilasvallankaappausyrityksen jälkeen asenne oli turkkilaisille pettymys. Turkin hallitusta syytettiin sotilasvallankaappaus järjestelystä. Vihdoin ja viimein Euroopan parlamentin tässä raportissa sanottiin että "tuomitsemme sotilasvallankaappausyrityksen". Ainoa hyvä asia tässä raportissa.

Jäsenyysneuvottelut joskus tyssäävät Turkin terrorismilakiin, joskus Kypros konfliktiin. Euroopan Unioni valitti, että Turkilla on tosi tiukka terrorismilaki ja Turkin pitää löysätä sitä vähän, mutta samalla jäsenmaat säätävät uudet tiukat lait, joilla estää terroristitekoja. Turkin ympärillä on sota ja sisällä Pkk terroristijärjestö,  ja Turkissa tehdään enemmän terrorismia kuin jäsenmaissa.

Kaikesta huolimatta jäsenyysneuvottelujen on jatkuttava. Turkki on turvapuskuri EU:lle, joka pysäyttää pakolaisia, koska näimme miten muutama tuhat pakolaista sekoitti jäsenmaiden asiat. Turkissa on yli 3 miljoona pakolaista, joista suurin osa haluaa päästä Eurooppaan. Euroopan Unionilla on viha-rakkaus suhde Turkin kanssa ja näillä näkymin näyttää siltä , että suhde jatkuu vielä. Uudet neuvotteluluvut  (23-24) on avattava pian ja  pitää myöntää turkkilaisille viisumivapaus unionimaihin, joka on luvattu aikaisemmin.

Turkki ei ole entinen Turkki ja EU ei ole entinen EU. Esimerkiksi Yhdysvaltojen suhde EU:n on muuttunut huonommaksi ja Yhdysvallat eivät enää tue EU:ta, niin kuin aikaisemmin. Toinen asia EU:n sisällä on erilaisia kerhoja (Kerho 1: Saksa, Ranska, Hollanti, Belgia, Espanja, Italia, Itävalta),  muut jäsenmaat muodostavat toisen kerhon. Aikaisemmin oli helppo tehdä päätöksiä yksimielisesti, mutta nyt jokainen jäsenmaa ajattelee ensin omaa etuaan. EU:n perustajista Britannia lähti Unionista ja muita halukkaitakin  on. Toinen asia,  joka ei ollut aikaisemmin on äärinationalistit Euroopassa. Melkein jokaisessa jäsenmaassa on vähintään yksi äärioikeistolainen/ -nationalistinen puolue, joka on maahanmuuttovastainen, Euroopan unionin vastainen tai islamofobinen. Näitä oli aikaisemmin myös, mutta niiden ääni ei  kuulunut. Nyt äärioikeistolaiset ovat monen jäsenmaan hallituksissa ja jopa Euroopan parlamentissa.

Turkki ei ole enää entinen köyhä, raihnainen Turkki. Turkin talous on maailman 16. suurimman joukossa. Geopoliittisen sijainnin takia Turkilla on suuri rooli alueella. Turkilla on tosi hyvä suhde sekä Yhdysvaltoihin että Venäjään, toisin kuin EU:lla. Maailman talous siirtyy pikkuhiljaa Aasian puolelle. Kiina, Intia, Turkki, rikkaat arabimaat pyörittävät suurta bisnestä. 2000-luvun alussa Turkin inflaation oli yli 50 prosenttia ja tällä hetkellä noin 10 prosenttia. Turkin talous 2017 ensimmäisen viiden kuukauden aikana on kasvanut 5 prosenttia.

Turkki tekee tosi hyvää yhteistyötä Afrikan maiden, Venäjän ja Intian ja muiden Aasimaiden kanssa. Turkilla on muita vaihtoehtoja, kuin Euroopan Unioni ja sitä Turkin presidentti ja pääministeri ovat monta kertaa sanoneet. Esimerkiksi Shanghain yhteistyöjärjestö (Shangai Cooperation Organization). Järjestö on halukas ottamaan Turkin mukaan. Henkilökohtaisesti haluan, että "EU" vaihtoehto olisi ensimmäinen.

Mielestäni, parlamentaarikkojen pitää lopettaa "Erdogan fobiansa" ja perehtyä hyvin Turkin poliittiseen historiaan. He voisivat  ymmärtää sen, miksi Presidenttijärjestelmä on parasta Turkille ja voivat oppia, että sotilasvallankaappausyritys ei ollut ensimmäinen.

No Worry ! Kansa tietää todella hyvin ketä äänestää, ketä ei.

Sotilasvallankaappausyritys oli Turkille yhtä käänteentekevä kuin September 11 Yhdysvalloille. Mielestäni pitää katsoa koko juttua tästä näkökulmasta.
Lähetä kommentti

Suomi-Turkki

HEI Hei kaikille. Olen Mustafa Orhan ja muuttanut Suomeen Turkista 10 vuotta sitten. Rakastan kaunista Suomea ja suo...